Mammor får inte dö.

IMG_5943

 

Igår var det två månader sedan min mamma somnade. Hon fattas mig varje dag. Så saknad. Jag känner mig inte lika fysiskt sjuk längre – inte lika yr, inte domningar i fingrarna,  sover bättre och kan ta djupa andetag igen. Det känns skönt. Fast flera gånger om dagen sköljer ångesten över mig och tårarna trycker sig på. Dom får komma, jag bryr mig inte fast att jag sitter på tåget i rusningstrafik eller på jobbet framför datorn. Jag kan knappt tänka på det utan att gråta, än mindre prata om det. Men att tiden går och dagarna försvinner får mig att känna panik. Ibland vill jag stanna kvar i tiden, dom där veckorna i juni. Och då är de veckorna de värsta i mitt liv. Vill liksom inte att känslan av att mamma är borta härifrån ska bli tydligare. Svårt att förklara när så många tankar snurrar.

Älskar att lyssna på Sommarpratarna i P1 och i år har jag lyssnat extra noga på vissa av dom. Som till exempel skådespelerskan Ellen Jelinek som sa ”mammor får inte dö”. Det är så sant. Men så sa hon också ”livet är inte rättvist men det är vårt”. Har svårt för ”livet går vidare” frasen, låter så hårt och lätt på något sätt fast att jag ju förstår vad man menar. Men att livet är vårt, det känns bra och passar bra in på min mamma. För hon älskade livet och ville bara vara med.

One thought on “Mammor får inte dö.

  1. Du skriver så himla fint och faktiskt väldigt tröstande. Det är säkert många som läser, som kanske är i liknande situationer, som kan känna tröst i det.
    Skönt att du mår lite bättre för varje dag. Små steg framåt 💗
    Jag hoppas vi ses snart så jag får ge dig en stor kram igen!

Kommentera

